Pamiętacie jak rok temu Instagram zadrżał, gdy w obieg poszła plotka o zmianach w kolejności wyświetlania postów na tablicy? Wielu twórców obawiało się, że nikt ich po tych zmianach nie będzie widział, bo w pierwszej kolejności miały wyświetlać się zdjęcia o największym zaangażowaniu. Masowo zaczęto więc publikować obrazki, w których autorzy prosili, aby ich społeczność włączyła powiadomienia o nowych zdjęciach, które publikują. Miało to pomóc w byciu na bieżąco. Było trochę płaczu, ostatecznie zmiany nie były aż tak drastyczne, a sprawa przycichła. Wtedy pisałam o tym tutaj.

Dlatego gdy po raz pierwszy spotkałam się z hasłem shadowban, pomyślałam, że będzie powtórka sytuacyjna. No i okazało się, że nie do końca. Zacznijmy jednak od początku.

.od czego się zaczęło?

Wielu z Was pewnie tego nie wie, jednak w połowie ubiegłego roku, Instagram zastosował zupełnie nowe algorytmy. Od tego czasu wielu użytkowników straciło nawet 50% zaangażowania swoich odbiorców. To jeszcze nie oznacza, że wszyscy dostali tytułowego shadowbana, bo tak oczywiście się nie stało, ale pojawił się problem, który od wielu miesięcy pozostaje nierozwiązany.

Instagram for Business opublikował w listopadzie 2016 roku na Facebooku post o następującej treści:

To the Instagram Business Community,

Please know that we hear you. We truly appreciated your feedback and patience regarding accounts that are experiencing issues with hashtags. Please know that our engineering team has been made aware and investigating this issue. While we can’t provide a specific date our goal is to resolve this as soon as possible. You can help our engineers by continuing to report any hashtag issues you encounter on your Instagram app. Learn how to report a technical problem here: https://help.instagram.com/381579045265733

We’ve also included additional information about hashtags below:

  • When people with private profiles tag posts, they won’t appear publicly on hashtag pages.
  • Numbers are allowed in hashtags. However, spaces and special characters, like $ or %, won’t work.
  • You can only tag your own posts. You can’t tag other people’s photos/videos.
  • You can use up to 30 tags on a post. If you include more than 30 tags on a single photo/video, your comment won’t post.
  • Older versions of Apple iOS don’t support tapping hashtags. Instead, search hashtags by going to Search & Explore > Search > Tags.
  • Using hashtags on paid content will not generate extra distribution via hashtag pages (ads do not show up there) so please make sure the intent is to add relevant context to the ad (as opposed to getting more impressions). Hashtag feeds are only for organic content.
  • Hashtag Search: In some cases, hashtag search may not surface posts. As our first priority is to keep the community safe from bad actors and hashtag pages are areas for bad actors, this is part of our normal user protection protocol. Unfortunately, we are not able to reverse or manually create one-off exceptions at this time. We have noted this feedback and are continuously working on improvements to our system.
  • Hashtags on Instagram may not be searchable if they’re consistently associated with content that doesn’t follow our Terms of Use or Community Guidelines. We review these hashtags periodically and may make the hashtag searchable again if the content associated with particular hashtags changes over time. We encourage people to report inappropriate hashtags by using our built-in reporting.

Thank you, The Instagram Team

The Instagram Team

Screen

Pod tą informacją możecie przeczytać setki komentarzy, w których użytkownicy skarżą się na nieprawidłowe działanie aplikacji. W przypadku firm, które próbują budować swój wizerunek na Instagramie, stanowi to naprawdę bardzo duże utrudnienie, a przecież coraz częściej to właśnie tam marki skupiają swoje siły, a nie, jak to było do niedawna, na Facebooku. Problem jest taki, że gdy na Instagramie coś nie działa, to nie nadrobi się tego płatną reklamą. Ale wracając, co się stało później?

.kilka miesięcy później

Informacja, którą Wam przed chwilą pokazałam, była podwieszona na Facebooku przez wiele miesięcy, aż do czasu gdy w marcu Instagram Team dodał aktualizację o takiej treści:

Kliknij, aby rozwinąć

Źródło zrzutu ekranu: plannthat.com

Niestety powyższy post został usunięty, dlatego nie ma już możliwości przeczytania go w oryginale, stąd wyłącznie screen (rozwiń powyższą belkę, aby przeczytać). Ale w Internecie huczy dalej i cały czas pojawiają się nowe informacje od użytkowników, zmagających się z problemem. O czym mówią? O shadowbanie. Według nich działa on w taki sposób, że zdjęcia, które publikują pod wybranymi hashtagami, nie są widoczne dla użytkowników, którzy jeszcze ich nie obserwują, a to oznacza, że nie ma naturalnego dostępu do nowych odbiorców. W uproszczeniu – jeśli chcecie zobaczyć zdjęcia pod, dajmy na to, hashtagiem: #folk (wpisując go w instagramową wyszukiwarkę), nie zobaczycie obrazków opublikowanych przez osoby, których nie obserwujecie, a które są dotknięte shadowbanem. Dla firm to katastrofa. I o ile na polskich stronach trudno znaleźć jakiekolwiek informacje na ten temat (stąd też ten tekst), tak na zagranicznych możecie przebierać w najróżniejszych źródłach. Problem jest wybiórczy, dlatego wielu uważa, że Instagram wcale nie próbuje naprawić usterki, tylko jest to celowy zabieg mający zredukować potencjalny spam (na końcu tego tekstu podsunę Wam link odnoszący się do tego stwierdzenia).

Pokrzywdzeni użytkownicy reagują bardzo szybko, dlatego w Internecie można już znaleźć listę przyczyn, które mogły doprowadzić o przyblokowania widoczności na Instagramie. Za chwilę przeczytacie większość z nich, ale najpierw sprawdźmy, czy ten problem Was w ogóle dotyczy :)

.czy shadowban dotyczy także Ciebie?

Możecie sprawdzić to tylko w jeden sposób. Opublikujcie zdjęcie, oznaczając je niezbyt popularnymi hashtagami (żebyście mieli możliwość wyszukania go pod wybraną frazą), a następnie znajdźcie kilka osób, które Was nie śledzą i zapytajcie, czy po wpisaniu w wyszukiwarkę wybranego hashtagu „x”, widzą oni Wasz obrazek. Lepiej to zrobić na tagu, który ma kilka(-naście) tysięcy zdjęć, aniżeli miliony, bo wtedy po godzinie od publikacji, będziecie przewijać przez kolejną godzinę, aby znaleźć to zdjęcie.

.za co można go dostać?

  • za używanie nieustannie tych samych hashtagów bądź takich, które sugerują spam lub tych, które zostały wpisane na czarną listę (będzie o niej za chwilę). Zacytuję Wam dwa źródła, z których między innymi korzystałam, pozyskując tę informację.

    „We’ve discovered that for some users that have been given a shadowban, if you’re continuously using the same hashtags for extended periods of time Instagram might think you’re being a little spammy.” — plannthat.com 

    „You’re using a broken or abused hashtag. With millions of users on Instagram, it’s hard to control what everyone shares and how they categorize their content. Sometimes a hashtag as innocent as #beautyblogger can become overrun with inappropriate content such as nudity, spam or racially insensitive images. When this happens and Instagram takes notice, they either remove the hashtag completely or limit it’s usage. It seems that when you use one of these hashtags on your photo it can effectively “break” the rest of your hashtags and cause you to not rank for ANY of them.” — alextooby.com 
  • za kupowanie polubień i followersów.
  • za regularne zgłoszenia waszego profilu jako spam (mogą tego dokonać inni użytkownicy)
  • za częste naruszanie limitów (o niektórych z nich pisałam kiedyś tutaj)

.jak odzyskać sprawnie działający profil?

Jedyne co mogę Wam tu przekazać, to wszystkie informacje, jakie znalazłam w sieci. Mam nadzieję, że tym z Was, którzy napotkali ten problem, w jakimś stopniu pomogą one przywrócić profil do normalnego funkcjonowania.

  • Czy wiecie, że istnieje coś takiego jak czarna lista hashtagów? Zacznijmy więc od nich. Wykaz z 2013 roku, stworzony przez Nicka Drewe, znajdziecie na stronie: thedatapack.com/banned-hashtags-instagram, podobnie jak jego najświeższą aktualizację z 2016 roku, tutaj: thedatapack.com/banned-instagram-hashtags-update. Świetnie podsumowanie obu tekstów opublikował z kolei serwis bet.com. Lektura nie jest długa, a może się okazać, że używaliście hashtagów #desk, czy #easter zupełnie bezużytecznie.
  • Absolutne zaniechanie praktykowania jakichkolwiek nielegalnych działań i kupowania polubień oraz followersów.
  • Usunięcie dostępu do Waszego konta jakimkolwiek serwisom zewnętrznym. Aktualną listę zawsze znajdziecie pod tym linkiem: www.instagram.com/accounts/manage_access, logując się do swojego konta. Bez obaw, to oficjalna strona Instagrama.
  • Niektóre źródła podają, że warto zrobić 48h przerwy w publikowaniu nowych zdjęć.
  • Przełączenie profilu biznesowego na osobisty, jeżeli nie prowadzicie firmy.
  • Regularne zgłaszanie problemu poprzez customer service (poprzez funkcję coś nie działa).
  • Wprowadzenie zmian w używanych hashtagach. Warto sprawdzić, czy ten, którego planujecie użyć, nie jest przypadkiem przyblokowany. Można to zobaczyć wpisując w wyszukiwarkę aplikacji wybraną frazę, po czym przejrzeć, czy poza top 9, są jeszcze inne zdjęcia. Jeżeli nie, oznacza to, że hashtag jest zablokowany.

Pisałam Wam ostatnio o wielu nowych funkcjach, z których możemy dzisiaj korzystać na Instagramie, a wszystko dzięki nieustannemu rozwojowi aplikacji i to się akurat chwali. Szkoda tylko, że wszystko jest kosztem czegoś. Mam nadzieję, że nawet, jeżeli spotkaliście się z problemem opisanym wyżej, znajdziecie sposób, by go zażegnać, bo nic nie frustruje bardziej, niż włożona praca, która w rezultacie daje efekt odwrotny od zamierzonego. Powodzenia!

Psst! Na koniec podrzucę Wam jeszcze ciekawą wymianę maili dotyczącą algorytmów na Instagramie: piercesocial.com.

Cover photo: Creative Commons license (CC0) – unsplash.com (by Mikaela Shannon)

39 odpowiedzi

Odpowiedz

Super wpis, nie wiedziałam o tych hashtagach:/

Odpowiedz

Brain? Desk? Nie przeglądnęłam nawet tej listy do końca, żenua trochę :D

Odpowiedz

Czy jeśli jakiś hashtag był na czarnej liście w 2013 roku, a w 2016 tam go nie ma, to znaczy, że został odblokowany?

Odpowiedz

Hej :) mam takie pytanie bo chyba nie zrozumiałam. Lista tych aplikacji (usunięcie dostępu zewnętrznych aplikacji) to na tej stornie po zalogowaniu widoczne są, te które nie powinny mieć dostępu? Czy te autoryzowane, które na spokojnie można mieć?

Odpowiedz

Tutaj: https://www.instagram.com/accounts/manage_access/ znajdziesz listę aplikacji, którym TY udzieliłaś dostępu na chwilę obecną.
Tutaj znajdziesz listę autoryzowaną przez Instagram: https://instagrampartners.com (to oficjalni partnerzy, używanie ich aplikacji jest bezpieczne w kontekście, o którym pisałam w tym tekście).

Odpowiedz

Dziekuje za odpowiedz :)

Odpowiedz

To jest jakaś masakra… tragedia dosłownie..

Odpowiedz

Dziękuję za ten wpis. Bardzo mi pomógł. Niestety dotknął mnie problem shadowbana, bo zwyczajnie wrzucam ciągle te same treści. Zrobiłam tak jak radzisz, teraz zastanawiam się tylko kiedy zostanie zdjęta blokada, czy co gorsza zostanie już na stałe. Jak myślisz?

Odpowiedz

Kolejny wartościowy artykuł. Nie miałam o tym wszystkim pojęcia. Mam nadzieję, że moje konto jet ok. Moje zdjęcia dostają “serduszka” od osób, które mnie nie obserwują, więc chyba nie mam się czym martwić.

Odpowiedz

Jestem ciekawa jak to jest z hasztagiem #asia … niby kojarzone z azjatkami, a dokładnie z bliskimi stosunkami z nimi, z drugiej jednak strony u nas Asia to przecież imię :)

Odpowiedz

Bardzo fajny wpis. Wiele się z niego dowiedziałam ;) Dzięki!

Odpowiedz

Mam intagram, ale o tym nie słyszałam. Cóż. A o bakłażanie nie wiedziałam tym bardziej ;D

Odpowiedz

Czyli rozumiem, że jak używam cały czas hashtagu #dpblogpl (nazwa bloga) to już jest źle…eh, odkąd FB przejął Instagram to robi się tam coraz gorzej. Chociaż i tak marketingowo łatwiej jest pozyskać obserwatorów niż fanów na FB (chodzi mi o darmowe działania, nie reklamy). Ogólnie mam wrażenie, że wszystko, czego dotknie się twórca FB przemienia się w maszynkę do zarabiania pieniędzy. Chyba czas szukać nowych opcji i innych kanałów w mediach społecznościowych do promocji bloga.

Mam też wrażenie, że reklamy na FB są też coraz droższe (pracuję w branży SM już kilka lat i mam wrażenie, że kilka lat temu łatwiej było uzyskać niższe stawki). Wracając jeszcze do Insta – dużym zainteresowaniem cieszą się Insta Stories i mam wrażenie, że docierają oprócz followersów, również do potencjalnych followersów. Ciekawe jak długo tak będzie ;)

Odpowiedz

To wciąż jest dość świeży temat. Gdyby każdy miał dostawać blokadę za używanie jednego i tego samego #, to 1/4 użytkowników mogłaby być zablokowana, dlatego uważam, że trzeba podejść do tego z dystansem :) Według relacji plannthat.com: “We’ve discovered that for some users that have been given a shadowban, if you’re continuously using the same hashtags for extended periods of time Instagram might think you’re being a little spammy.” nie dotyczy to wszystkich, spotkano się jednak z takimi przypadkami :)

Odpowiedz

Nie słyszałam o takim.problemie, więc ten artykul idealnie do mnie trafia. Dziękuję! Muszę posprawdzac jak to u mnie dziala.

Odpowiedz

Witam. Mam problem i nie wiem jak sobie z nim poradzić, ponieważ nigdzie nic nie mogę znaleźć na ten temat. Ostatnio zostałam zablokowana na Instagramie, a dokładnie możliwość serduszkowania zdjęć. Po 24 godzinach funkcja odblokowała się, polajkowałam 10 zdjęć i znowu zostałam zablokowana. Minęła już ponad doba, a nadal jestem zablokowana…

Odpowiedz

Zazwyczaj pojawia się informacja, na jaki czas został przyznany ban.
Spróbuj podpytać na instagramowej grupie na Facebooku, być może ktoś miał podobny problem do Twojego i odpowie Ci, jak długo potrwa ten ban. Niestety nigdzie nie ma oficjalnych informacji na ten temat, a sama tez nigdy nie miałam takiej sytuacji, więc przykro mi, ale nie mogę Ci pomóc.
Link do grupy: https://www.facebook.com/groups/InstagramPL/
//edit
PS może to Ci się przyda, bo kilka osób na tym forum miało dokładnie taki sam problem, jaki opisujesz:
https://www.reddit.com/r/Instagram/comments/4l00z9/temporarily_blocked/

Odpowiedz

Mam do ciebie jeszcze pytanie :) to polecasz już zostać cały czas na koncie prywatnym? Czy po jakimś czasie znów można przejść na konto firmowe?

Odpowiedz

Szczerze mówiąc, trudno powiedzieć. Ale pytanie, co Ci tak naprawdę daje ten profil biznesowy :) Bo jedyna różnica jest taka, że statystyki są nieco bardziej rozbudowane oraz że masz przycisk kontaktu. Wielu użytkowników posiadając konta “prywatne publiczne”, również ma dostęp do statystyk dla każdego ze zdjęć. Pytanie, czy Ty także. Jeżeli jeszcze nie, to jest to kwestia czasu aż Ci włączą :)

Odpowiedz

Gdy przechodziłam na profil biznesowy to z myślą, aby mieć dostęp do statystyk bo kwestia przycisku kontaktu nie była dla mnie istotna bo e-maila można sobie podać też w opisie. Nie wiedziałam, że na “prywatnym publicznym” też już jest taka możliwość nawet troszkę okrojona. W takim razie pozostaje mi czekać jak i u mnie ta funkcja się pojawi :) Bardzo Ci dziękuję :)

Odpowiedz

Chyba nigdy nie nauczę się w ten Instagram – ledwo zaczęłam w końcu robić wszystko jak należy, to teraz wyskakuje takie coś dla odmiany… A może używam wciąż tych samych hasztagów, bo po prostu ciągle wrzucam podobny content :p Ale dzięki za info, może jeszcze nie zdążyli mnie zbanować.

Odpowiedz

To akurat da się sprawdzić i być może wcale nie musisz się niczym martwić :)

Odpowiedz

Cześć Ada,
jak ja ci dziękuję za ten wpis :) ostatnio zauważyłam, że moje zdjęcia dostają o wiele mniej polubień. Sprawdziłam to po mało popularnych hashtagach tak jak radziłaś i niestety moje zdjęcie się nie wyświetlało. Zmieniłam już konto z firmowego na prywatne. Tylko trochę mnie martwi, czy to pomoże i mój profil już będzie cały czas dotknięty tym problemem. Trochę smutno bo zaczął się fajnie rozwijać.
Śle pozdrowienia,
Kasia :)

Odpowiedz

Jak zawsze konkretnie i na temat! :) Dzięki bardzo, przyda się!

Odpowiedz

Hej Alabastrowy Lisku,

bardzo dziękuję Ci za ten wpis. Dzięki Tobie dowiedziałam się, że moje konto zostało dotknięte tym problemem. Znalazłam wyszukiwarkę, która sprawdza, czy na dane konto został nałożony shadowban… i niestety mnie ten problem dotyczy. Czy mogłabym napisać do Ciebie maila? Martwię się, czy uda mi się z tym poradzić. :<

Pozdrawiam ciepło,
Ola

Odpowiedz

Pisz śmiało, postaram się pomóc, jeśli tylko będę w stanie :)

Odpowiedz

Olu, możesz podać link do magicznej wyszukiwarki? Jestem ciekawa czy i mnie to dotyczy, bo ostatnio mamy coraz mniejsze zaangażowanie na naszym profilu na Instagramie mimo, że dwoimy się i troimy…

Odpowiedz

Cześć, podałabyś mi link, gdzie to sprawdzić? Z góry dziękuje.

Odpowiedz

Dziewczyny, tylko pamiętajcie, że zmniejszone zaangażowanie nie oznacza, że nałożono Wam blokadę. Instagram zmienił algorytm, wielu użytkowników ucierpiało również z tego powodu. To, czy macie shadowbana sprawdzicie tylko w jeden sposób: czy Wasze zdjęcia (pod użytymi przez Was hashtagami) wyświetlają się osobom, które Was nie obserwują? Sprawdzicie to również poprzez tryb incognito w przeglądarce, wchodząc bezpośrednio na stronę danego #, np. https://www.instagram.com/explore/tags/morninglight (pamiętajcie, że nie możecie być w tym czasie zalogowane do konta poprzez przeglądarkę i ważne jest, aby w przeglądarce włączony był tryb prywatny).

Strona, o której wspomina Ola, niestety nie jest wiarygodna. Sprawdziłam ją na kilku kontach i informacje nie pokrywały się z rzeczywistością. Konto mojego znajomego, które absolutnie nie ma żadnego problemu związanego zaangażowaniem i które rozwija się w niesamowicie szybkim tempie, rzekomo według tej strony jest zbanowane, a jednak jego zdjęcia wyświetlają osobom, które go nie śledzą. Innym razem zrobiłam test na tym samym zdjęciu o różnych porach – informacje również były niespójne.

Możliwe, że problem w ogóle Was nie dotyczy, więc nie przejmujcie się na zapas :)

Podrzucam Wam jeszcze jeden dobrze opracowany materiał:
https://schedugr.am/blog/fake-news-and-the-ultimate-4000-word-guide-to-the-instagram-shadowban-problem/

Odpowiedz

Faktycznie, jak kliknęłam #easter ukazało mi się powiadomienie, że “najnowsze posty od użytkownika #easter zostały ukryte, ponieważ zgłoszono treści nie spełniające (!) zasad społeczności serwisu Instagram”. Czyli najlepiej śledzić w miarę na bieżąco listę zablokowanych hashtagów i ich nie używać i usuwać ze zdjęć, gdzie zostały użyte?

Odpowiedz

Tak bym strzelała, bo z relacji innych użytkowników wynika, że jeden zbanowany hashtag może uciąć zasięg wszystkich pozostałych, które zostały użyte pod danym zdjęciem. Więc jeżeli tylko masz plany związane w jakiś sposób z Instagramem, to moim zdaniem warto śledzić na bieżąco tagi, których używasz.

PS w okresie Wielkanocy wrzucałam jakieś zdjęcie, pod którym chciałam użyć właśnie “#easter” i pamiętam, że zdziwiłam się, gdy po wpisaniu pierwszych liter, aplikacja nie podpowiadała automatycznie “easter”, jak to ma w zwyczaju przy innych tagach. Wiadomo już dlaczego ;)

Odpowiedz

blokują hashtag #eggplant? serio? To moje ulubione warzywo! :D

Odpowiedz

Emotka z bakłażanem jest często używana w konwersacjach jako zamiennik penisa, więc pewnie to stąd :D

Odpowiedz

Czego to się człowiek przy okazji nie dowie ;)

Odpowiedz

No proszę! Nie miałam o tym pojęcia! :) Jesteś moim instagramowym guru! :)

Odpowiedz

Ja od zmiany w algorytmach coraz mniej korzystam z Instagrama – jako użytkownik ogladający. Nie mam już z tego takiej przyjemności. Irytuje mnie to, że ciągle pojawiają się praktycznie te same zdjęcia i choć lubię profile, które obserwuję, to nie widzę innych, a mam ich naprawdę niewiele, bo poniżej 100. Instagrama przeglądam w tzw. między czasie więc nie mam ochoty przewijać i przewijać aby zobaczyć coś nowego.
Poza tym kiedyś jako świeżynka potrafiłam dotrzeć do dużo większego grona odbiorców niż obecnie , co trochę “boli”, kiedy człowiek próbuje coś zdziałać. Odnoszę wrażenie, że to wszystko jest zrobione po to, żeby kupować posty sponsorowane. Ponadto błędy widzę też od jakiegoś czasu na FB, co doprowadza mnie do szału i chyba czas napisać do jakiejś pomocy czy serwisu. Nie wiedziałam też, że nie można używać często tych samych #. To dla mnie bardzo wartościowa rada, bo mój profil jest stworzony pod bloga (dużo przepisów) i wiele z nich siłą rzeczy się powtarza (mam na myśli obiad, przepisy, mięso, makaron, itp.). Muszę pomyśleć i poszukać innych hashtagów, aby te zastąpić.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie będzie widoczny publicznie.