Jak zbudować społeczność na Instagramie? II

Jak zbudować społeczność na Instagramie? II

Niektóre informacje dotyczące Instagrama mają określoną datę ważności, inne nie. Budowanie społeczności należy do tych drugich i choć podobny tekst pojawił się już półtora roku temu z udziałem innych twórców, tak tym razem postanowiłam podjąć temat wyłącznie w oparciu o własne doświadczenia.

Nie wystarczy robić zdjęcia. Znam zbyt wiele kont publikujących prawdziwe dzieła sztuki, ale niewielu o nich słyszało. Znam jeszcze więcej profili, które tak naprawdę nie mają zbyt wiele do zaoferowania, a mimo to gromadzą setki, tysiące. Zaczynając prowadzić konto na Instagramie sprzedajecie cząstkę swojego stylu życia. Jednak to od Was zależy jak dużo chcecie pokazać. I myślę, że od tego powoli moglibyśmy tutaj zacząć. Pamiętajcie jednak, że ten tekst nie jest dla wszystkich, bo najpierw musicie odpowiedzieć sobie na pytanie, czy chcecie, aby Wasz Instagram był pracą, stylem życia, czy może zwyczajną odskocznią (przy tym ostatnim od razu zamknijcie tę stronę ;) ).

.budowanie zaangażowania

1. #pomyśl, co chcesz przekazać

jeżeli nie masz pomysłu na to, co chcesz pokazać, ludzie nie będą wiedzieli dlaczego mają z Tobą zostać. To najważniejsza rzecz z jaką przyjdzie Ci się zmierzyć podczas przygody z Instagramem, cała reszta może poczekać. Pomyśl też o tym, jaki jest Twój osobisty klucz doboru, gdy szukasz nowych inspiracji i decydujesz się śledzić określony profil.

2. #hashtagi podbiją Twój zasięg

używaj ich, nie przesadzaj, ale też nie oszczędzaj. Do wykorzystania masz ich 30, a każdy otwiera przed Tobą zupełnie inną grupę odbiorców, wykorzystaj to. Zadbaj o to, aby Twoje hashtagi były spójne ze zdjęciem, bo oprócz tego, że mogą Ci pomóc wskoczyć do top 9 danej kategorii, to w dodatku sklasyfikują Twój profil w danej tematyce, dzięki czemu masz szansę ukazać się komuś w eksploruj.

3. #zdobywaj, ale i utrzymuj swoich odbiorców

okaż zainteresowanie, odpowiedz na komentarz, odwiedź czasem swoich stałych i zaangażowanych odbiorców, na pewno zrobi im się miło, a Ty pokażesz, że po drugiej stronie nie siedzi maszyna tylko prawdziwa osoba. Uprzejmość i pozytywne relacje nie tylko pomagają w budowaniu zaangażowania, ale przede wszystkim tworzą miłe miejsce w sieci, a dzisiaj bardzo ich brakuje.

4. #publikuj codziennie

wielu twórców często ignoruje ten punkt, przez co coraz częściej znikają z pola widzenia swojej społeczności. Ludzie nie lajkują im, bo nie ma czego, automatycznie więc wyżej pojawią im się zdjęcia od osób, które często cieszą się ich zainteresowaniem. Systematyczna praca jest jednym z podstawowych kroków do pięknego rozwinięcia profilu :) I nie ma że boli. 365 zdjęć w roku? Wydaje się dużo, ale to wciąż tylko, a może aż jedno zdjęcie dziennie, które jest Twoją inwestycją. Więcej na ten temat pisałam ostatnio w tekście praca, której nie widać.

5. #dobra jakość zawsze się obroni

nie ma nic złego w zdjęciach wykonanych telefonem, sama działałam tak przez dwa lata, wszystko jest w porządku dopóki dbasz o wysoką jakość prezentowanej fotografii. Jeżeli dążysz do większej grupy obserwujących Cię osób, to weź pod uwagę co oferują inne profile podobne do Twojego. Jeżeli zaproponujesz dużo gorszą jakość, jak zachęcisz ludzi, aby z Tobą zostali? Zwłaszcza, że w dobie jaką mamy, bardzo łatwo przejść z profilu na profil albo kliknąć unfollow. Absolutnie nie chodzi mi o to, abyś dobierał tematykę pod swoich odbiorców – w żadnym razie! Tutaj masz pełną kontrolę. Chodzi o jakość tych zdjęć.

Quality means doing it right when no one is looking.
— Henry Ford

6. #patrz na całość, nie na fragment

siatka. Publikując zdjęcie myśl o całości, nie o pojedynczym strzale. Pamiętaj, że gdy nowa osoba odwiedza Twój profil, w ciągu kilku sekund ocenia Twoją pracę na podstawie 9 – 12 ostatnich zdjęć. Jeżeli przyciągniesz ją spójnością i jakością, przewinie dalej, możliwe, że zostanie, możliwe, że nawet Cię poleci, jeśli zrobisz na niej wrażenie. Ale jeśli każde Twoje zdjęcie będzie z innej beczki – skąd taka osoba ma wiedzieć, co chcesz pokazać i po co miałaby zostać? I tu wracamy do pomysłu.

7. #zdjęcie profilowe

to Twoja wizytówka. Zadbaj o to, aby ludzie ją zapamiętali i nie żongluj nią zbyt często. Masz być widoczny.

8. #zadawaj pytania w opisie i w komentarzach

to ile polubień zbierze Twoje zdjęcie finalnie zależy od pierwszej godziny od chwili publikacji. Im większe będzie zaangażowanie, tym mocniej Instagram podbije Twoje zdjęcie, będzie widoczne dla większej liczby osób. Zaangażowanie jest liczone w komentarzach i polubieniach. Jeśli zadasz swoim odbiorcom pytanie w opisie pod zdjęciem, jest duża szansa, że zaangażują się w odpowiedź. Wtedy masz szansę rozpocząć dyskusję, zadając w komentarzach kolejne pytania. W ten sposób utrzymujesz kontakty ze swoimi odbiorcami, a także budujesz jakość i zasięg.

9. #dowiedz się, kiedy jest Twoja złota godzina

poprzez obserwację wyników opublikowanych zdjęć. Te eksperymenty zazwyczaj trwają po kilka tygodni, bo warto sprawdzać konkretną godzinę na przestrzeni kilku dni, a jeśli sprawdzasz kilka wariantów, to miną tygodnie zanim dowiesz się, kiedy Twoi odbiorcy są najbardziej aktywni. Znacząco ułatwią Ci zadanie statystyki dostępne dla profilu firmowego – tam otrzymasz te dane niemalże od ręki.

10. #sprawdź co lubią Twoi odbiorcy

analizując statystyki swoich zdjęć. Jeżeli nie masz profilu firmowego, najpewniej nie masz też podglądu do statystyk (choć i tu zdarzały się wyjątki). Możesz założyć sobie fanpage na Facebooku, nie prowadząc go nawet, a następnie podpiąć pod swój Instagram, aby uwolnić dodatkowe dane. Jeżeli jednak nie chcesz tego robić, spokojnie możesz dokonać ręcznej analizy, na przykład poprzez sprawdzenie, które zdjęcia cieszyły się największym zainteresowaniem, zbierając najwięcej polubień czy komentarzy. Warto też wziąć pod uwagę godzinę publikacji, ale to już wymaga trochę więcej zaangażowania i notatek, ale o tym było już powyżej :)

11. #unikaj błędów innych

poprzez regularną obserwację innych profili o podobnym zasięgu i tematyce do Twojego. Jeżeli w danej chwili panuje określony trend, który powtarza się na wielu kontach, to może być zarówno Twój złoty strzał, jak i strzał w kolano. Weź pod uwagę, że społeczność może być zmęczona widząc nieustannie to samo, zwłaszcza, jeżeli obracasz się w wąskiej grupie, która śledzi także profile podobne do Twojego. Przyjdzie moment, w którym nie zwrócą nawet uwagi, kto dodał dane zdjęcie, bo „przecież już je widzieli”. Spokojnie możesz też przeanalizować, jaki rodzaj kadrów podoba się odbiorcom, a jakich warto unikać. Może wnętrza cieszą się mniejszym zaangażowaniem, niż śniadania? Oczywiście dopasuj to dowolnie do swojej tematyki.

12. #opowiedz historię

Ludzie uwielbiają wiedzieć więcej. Poprzez Instagram Stories masz szansę pokazać im to, czego nie widać w Twoim regularnym feedzie. Możesz z nimi porozmawiać i nawiązać bliższe relacje. Od Ciebie tylko zależy, jak dużo im pokażesz. Ale jedno jest pewne – stories na pewno zbliża twórcę do odbiorcy.

.czego chcesz?

Zanim wprowadzicie w życie którąkolwiek z powyższych porad, zastanówcie się dobrze czego chcecie od swojego profilu na Instagramie. Bo może się okazać, że zapędzicie się, realizując wszystko krok po kroku, po czym stwierdzicie, że to nie tak miało wyglądać, że to nie miała być forma pracy, pamiętanie o tym i o tamtym, bo tego nie powinno się robić, a tamto z kolei podbije Wam statystyki. Może się okazać, że chcieliście po prostu odrobiny przyjemności płynącej z dzielenia się zdjęciami z innymi. Wtedy ten tekst nie był dla Was. Jeżeli jednak chcecie docierać do szerszej grupy, przygotujcie się na pracę, bo to nie będzie już spokojny spacer po parku.

Więcej moich tekstów o Instagramie znajdziecie tutaj: #instagram. Dajcie znać, czy wciąż są rzeczy, których nie poruszyłam, a które Was ciekawią, podziałamy w tym temacie :)

Cover photo by Josh Felise on Unsplash

Total
4
Shares
Komentarze: 9
  1. Bardzo przydatny post. Bardzo lubię instagram. Wielu wspaniałych ludzi poznałam. Odkryłam, że wiele łączy mnie z hindusami. Tego się nie spodziewałam. hehe
    Pozdrawiam serdecznie. :)

  2. Twój blog to dla mnie skarbnica wiedzy o Instagramie, gdyż sama na chwilę obecną rozwijam intensywnie swoje konto. Rozwijając Twoje konto korzystałaś kiedyś z płatnych reklam profilu? Zastawiam się czy warto? Pozdrawiam. Martyna.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Wpisy, które mogą Cię zainteresować