Fotografia

Instagram dla początkujących

Instagram dla początkujących

Dlaczego hashtagi są jednocześnie najlepszym i najgorszym narzędziem dostępnym na Instagramie, co to jest shadowban, jak budować zasięgi, na co zwrócić uwagę podczas tworzenia profilu i wiele innych kwestii związanych z prowadzeniem konta w obrazkowej aplikacji, czyli Instagram dla początkujących w pigułce.

.dla kogo

Jak to mówią, potrzeba matką wynalazków. Ten wpis będzie więc odpowiedzią na wiele Waszych pytań, a także próśb o „rzucenie okiem” na profil, celem wskazania błędów. I tu od razu uprzedzę – nie ma jednej słusznej drogi. Jest nieskończenie wiele dobrych pomysłów na prowadzenie konta, a co najmniej tyle, ilu użytkowników, którzy rozwinęli swoje profile, z kolei każda opinia będzie zawsze opinią subiektywną (zakładając, że zadbaliście wcześniej o techniczne podstawy).

Nie od dziś wiadomo, że Instagram jest nie tylko pewną formą rozrywki, ale także świetnym narzędziem dla firm, czy twórców, którzy przekuli swoją pasję w pracę na pełny etat. Serwis może być więc używany zarówno w ramach luźnej odskoczni, jak i do prowadzenia określonej działalności zarobkowej, najpewniej z tego właśnie powodu mamy do czynienia z coraz większą presją i naciskiem kładzionym na publikowane treści.

Zacznijmy jednak od początku, czyli dla kogo jest w ogóle ten tekst.

.instagram dla początkujących

Zakładam, że masz już względne pojęcie o Instagramie. Może do tej pory prowadziłeś konto, którego odbiorcami byli głównie Twoi znajomi, może nawet próbowałeś pójść za trendem i cykałeś zdjęcia nad stołem w restauracji. Niezależnie jednak od tego, jak Twój profil wyglądał do tej pory, coś z pewnością o Instagramie już wiesz. Z kolei to, czym ja chcę się teraz z Tobą podzielić, to moje prawie 4-letnie doświadczenie w budowaniu Instagrama w Polsce oraz kilka trików, które pozwolą Ci wznieść profil na wyższy poziom. Podkreślmy jednak – będzie tu mowa o metodach, które mają Cię nakierować na szerszą grupę odbiorców. Jeśli nie potrzebujesz tego – ten tekst nie jest dla Ciebie, ponieważ nie będę traktowała tu o technicznych aspektach działania aplikacji (o tym możesz poczytać w moich wcześniejszych tekstach podlinkowanych niżej):

→ Co nowego na Instagramie #3 ⌈10.12.2017⌋
→ Co nowego na Instagramie? #2 ⌈21.04.2017⌋
→ Co nowego na Instagramie? Najnowsze funkcje ⌈21.10.2016⌋
→ Tego jeszcze nie wiesz o Instagramie ⌈29.01.2015⌋

Wdrażając zmiany, które nie są Ci potrzebne, utrudnisz sobie tylko korzystanie z aplikacji. Zastanów się więc dobrze, jaki masz plan na swój Instagram i czy w ogóle.

.moja historia

Zakładając bloga z końcem marca 2014 roku, mój Instagram liczył sobie około 80 followersów, obserwowali mnie głównie znajomi, którzy zdążyli już zaznajomić się ze stosunkowo nową aplikacją w Polsce. Taki stan utrzymywał się przez rok czasu, bo pomimo że prywatnie aplikacji używałam od początku 2013 roku, tak w ogóle nie myślałam o tym, aby zacząć go w jakiś sposób rozwijać. Sytuacja uległa zmianie w roku 2015. I to właśnie tam zaczęła się moja podróż, która trwa po dziś dzień, a którą obserwuje już ponad 135 000 osób.

Czy miałam lepszy czas na start? Instagram był wtedy inny, algorytm działał zupełnie inaczej, wyświetlanie postów publikowanych przez osoby, które obserwujemy, odbywało się w kolejności chronologicznej. Nikt nie mówił o algorytmach ucinających zasięgi, użytkowników było znacznie mniej, a i zdjęcia były… bardziej zróżnicowane. Dziś wszystko wygląda niemalże identycznie. Ale czy to oznacza, że już za późno na rozwinięcie profilu? Absolutnie nie, jeśli masz pomysł.

.od czego zacząć?

Przede wszystkim odpowiedz sobie na pytanie, jak ma wyglądać Twój Instagram. Jaka tematyka Cię interesuje i czy dasz radę robić jedno zdjęcie dziennie pasujące do Twojego profilu. Jeżeli myślisz o kawie na łóżku to zdradzę Ci pewną tajemnicę. To już było. Lepiej. Kawa jest wszędzie, więc ogólnie to nie najlepszy start, zwłaszcza, że Twoje zasięgi nie wrzucą Cię od razu do worka z twórcami o stutysięcznym dotarciu. Kawa na łóżku będzie w porządku, jeśli stworzysz historię, która będzie się wyróżniała. Jeśli wywołasz emocje i sprawisz, że dana osoba doda kolejny kawowy profil do swojej obserwowanej listy. Pomysł ma ogromne znaczenie! A gdy już uświadomisz sobie kierunek, który zresztą zawsze możesz zmienić, to możemy działać dalej. Jeszcze jedna ważna rzecz względem tego, co napisałam wyżej – pamiętaj, że tu nie chodzi o to, aby coś zrobić lepiej, niż inni. Chodzi o to, aby zrobić to inaczej, bo dla dobrych treści nigdy nie zabraknie miejsca na tym świecie.

.ABC profilu na Instagramie

Ludzie lubią słuchać dobrych historii, stwórz jedną z nich.

  1. Twój profil to całość, a nie pojedyncze zdjęcie. Zawsze patrz szerzej.
  2. Zacznij od wyboru zdjęcia profilowego, które zainteresuje odbiorcę. Pamiętaj, że tuż obok Twojego komentarza na czyimś profilu, Twoja nazwa i miniaturka będą Twoją wizytówką.
  3. Nazwę możesz zmienić w dowolnym momencie, lepiej jednak nie wystawiać na próbę swojej społeczności, tego rodzaju zmiany wprowadzają wyłącznie niepotrzebne zamieszanie. Buduj swoją markę od solidnych podstaw, stwórz nazwę, która będzie łatwa do zapamiętania, jeszcze łatwiejsza do przeczytania, a także możliwe przyswajalna dla odbiorców z innych części świata. Dziś zaczynasz w Polsce, ale nie wiesz co się wydarzy za rok.
  4. Bio, czyli krótko o Tobie lub o tym co robisz, coś co pozwoli w szybki sposób określić, czego odbiorca może się u Ciebie (po Tobie) spodziewać – bio znajduje się w Twoim profilu obok zdjęcia i nazwy. Warto dodać tam opcję kontaktu (e-mail) oraz stronę internetową, jeśli takową posiadasz.
  5. Skoro masz już nazwę, zdjęcie profilowe i bio, a przede wszystkim pomysł na profil, to przechodzimy do stylu. Warto tu zadbać o spójną obróbkę zdjęć, bo jak już sobie powiedzieliśmy na początku, na Instagram patrzy się jak na całość. Potencjalny odbiorca wchodzi na Twój profil i w ciągu sekundy ocenia, czy przewinie w dół, czy kliknie wstecz. Masz jeden strzał. Unikaj winiet, mocnych filtrów i innych skrajnych form obróbki, przez które zdjęcia wyłącznie tracą na jakości, a całość wygląda nieprofesjonalnie.
  6. Inspiruj się. Zobacz jak prowadzą swoje konta osoby o podobnych zainteresowaniach do Twoich, wyszukuj po hashtagach, lajkuj te zdjęcia, które Ci się naprawdę podobają, aby Instagram mógł Ci później podsunąć ciekawe propozycje, w 100% zgodne z Twoimi preferencjami.
  7. Zainteresuj się aplikacją do planowania instagramowej siatki. Ja używam Preview (wyłącznie w wersji podstawowej, bez konieczności logowania się swoim kontem).
  8. Nigdy nie pomijaj opisów pod zdjęciem – są integralną częścią Twojej historii. Zadawaj w nich pytania, angażuj swoich odbiorców, rozmawiaj z nimi.
  9. Twórz interesujące i dobre jakościowo treści. Pamiętaj, że podobnych profili do Twojego będą tysiące. Stawiaj na jakość i unikalność.
  10. Odpisuj na komentarze.
  11. Nie bój się miksowania tematów, można traktować o podróżach i motoryzacji, i wciąż być w tym spójnym.
  12. Publikuj w miarę możliwości codziennie, dzięki takiej regularności zyskasz większą szansę, że Twoi odbiorcy cały czas będą widzieli Twoje nowe posty, a algorytm Cię nie zagłuszy.
  13. NIGDY nie kupuj followersów, czy lajków, bo to najszybsza droga do shadowbana (więcej o tym znajdziesz tutaj) oraz zamknięcia konta. Ten temat jest bardzo obszerny, dlatego musiałam stworzyć dla niego zupełnie osobny wpis.
  14. Używaj hashtagów. Na początku jest to szczególnie ważne, bo stanowią one Twoje główne źródło nowych odbiorców; to właśnie w ten sposób dowiedzą się, że istniejesz i że chcesz podzielić się z nimi treścią, która ich interesuje, w końcu znaleźli Cię pod jakimś konkretnym hashtagiem, który wpisali. Hashtagi bywają jednak trochę niebezpieczne, dlatego aby uniknąć shadowbana, koniecznie zapoznaj się z tymi materiałami:

→ Instagram: co to jest shadowban? (!)
→ Znaczenie hashtagów na Instagramie
→ Czego Ci nie powiem o Instagramie?

.budowanie zaangażowania

Gdy już zadbasz o wszystkie powyższe punkty i zaczną Cię obserwować inni użytkownicy aplikacji, pomyśl o regularnych interakcjach, zarówno względem obserwujących Ciebie osób, jak i obserwowanych przez Ciebie. Podglądaj inne konta, lajkuj zdjęcia, które Ci się spodobały, komentuj, ale zawsze z sensem, nigdy nie spamuj, ludzie tego nie znoszą, Instagram tym bardziej. Na własnym profilu pomyśl o Instagram Stories, możesz w nich stworzyć zupełnie inną formę komunikacji ze swoją społecznością. Zadawaj pytania, korzystaj z ankiet, angażuj swoich odbiorców, udostępniaj im linki do ciekawych materiałów.

Śledź nowości (zawsze aktualne informacje na facebookowej grupie Instagram PL oraz na oficjalnej stronie instagram press) i wykorzystuj te aktualizacje. A aby dotrzeć do szerszej grupy odbiorców, możesz także spróbować swoich sił na profilach wyróżniających zdjęcia, więcej o nich znajdziesz w tym tekście: Jak zostać wyróżnionym na Instagramie?

.pozostałe wpisy

O Instagramie piszę Wam od dawna. Mówię zresztą też, gdy nadarzy się okazja do prelekcji. Jednak aplikacja nieustannie się zmienia, stale wymaga drobnych poprawek, udoskonaleń, przez co my, użytkownicy, także zmieniamy swoje metody i działania. Jest jednak kilka stałych elementów (jeszcze), więc w ramach szybkiego przypomnienia, poniżej zostawiam Wam zbiór dodatkowych tekstów, które będą dobrym uzupełnieniem mojego dzisiejszego materiału. Mam nadzieję, że Wam chociaż trochę pomogłam :)

→ Instagram się zmienia
→ Jak robić lepsze zdjęcia?
→ Jak zbudować społeczność na Instagramie? II
→ Jak zwiększyć zaangażowanie na Instagramie?
→ O co chodzi z tą „spójnością” na Instagramie?
→ Ograniczenia i limity Instagrama
→ Dlaczego powinieneś mieć konto na Instagramie?

Cover photo by Asdrubal luna on Unsplash

Wpisy, które mogą Cię zainteresować

3 komentarze

  • Reply
    Ze Źródeł #177 » kubaosinski.eu
    Czerwiec 8, 2018 at 08:20

    […] Instagram dla początkujących – Alabasterfox – Garść wskazówek, porad i informacji o Instagramie. […]

  • Reply
    Emilia | PsychologiaFotografii
    Czerwiec 5, 2018 at 16:33

    Masz niesamowicie estetyczny blog. Wiele ciekawych rzeczy dowiedziałam się z tej notki, dzięki! :)

  • Reply
    dorota
    Czerwiec 3, 2018 at 12:00

    Świetne rady. A to tytułowe zdjęcie jest cudowne

  • Leave a Reply